Warto przeczytać

BALTAZAR – mój przyjaciel z ADHD
Aleksandra Światowska
Wydawnictwo Harmonia

Bohaterem książeczki jest Baltazar – 7-letni łoś, który przez swoją ruchliwość i trudności z koncentracją uwagi ma wiele kłopotów. Jest przez to nielubiany w szkole i postrzegany jako niegrzeczne dziecko. Jak się jednak okazało po wizycie u specjalisty, chłopiec cierpi na ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Książeczka ma pomóc dzieciom zrozumieć, czym jest to zaburzenie zachowania, jakie są objawy i w jaki sposób można pomóc kolegom i koleżankom z podobnym problemem. Ze względu na formę opowiadania i język przekazywane treści są zrozumiałe dla dzieci. Po opowiadaniu znajdują się również informacje dla rodziców – jakie są objawy ADHD, gdzie udać się po pomoc specjalistyczną, jak na co dzień pomagać dziecku.
Bohaterem książeczki jest Baltazar – 7-letni łoś, który przez swoją ruchliwość i trudności z koncentracją uwagi ma wiele kłopotów. Jest przez to nielubiany w szkole i postrzegany jako niegrzeczne dziecko. Jak się jednak okazało po wizycie u specjalisty, chłopiec cierpi na ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Książeczka ma pomóc dzieciom zrozumieć, czym jest to zaburzenie zachowania, jakie są objawy i w jaki sposób można pomóc kolegom i koleżankom z podobnym problemem. Ze względu na formę opowiadania i język przekazywane treści są zrozumiałe dla dzieci. Po opowiadaniu znajdują się również informacje dla rodziców – jakie są objawy ADHD, gdzie udać się po pomoc specjalistyczną, jak na co dzień pomagać dziecku.

Wszystkie psy mają ADHD
Kathy Hoopman
Wydawnictwo Linia

Czy psy mają ADHD? Oczywiście, że nie! Ale można to sobie wyobrazić – po to, żeby zrozumieć dzieci, które je jednak mają. Dzieci z ADHD nie stwarzają zwykle problemów większych niż ich rówieśnicy, a problemy pojawiają się tylko wtedy, gdy nie otrzymają na czas pomocy. A dzięki swej ponadprzeciętnej pomysłowości mogą wyrosnąć na ludzi niezwykłych.

Ta książka przybliża w zabawny sposób istotę ADHD. To cenne zarówno dla samych dzieci dotkniętych tym syndromem – które będą miały rzadką okazję, by pośmiać się same z siebie – jak i dla ich rodziców oraz nauczycieli.

Ilona Lelito, Prezes Polskiego Towarzystwa ADHD
Czy psy mają ADHD? Oczywiście, że nie! Ale można to sobie wyobrazić – po to, żeby zrozumieć dzieci, które je jednak mają. Dzieci z ADHD nie stwarzają zwykle problemów większych niż ich rówieśnicy, a problemy pojawiają się tylko wtedy, gdy nie otrzymają na czas pomocy. A dzięki swej ponadprzeciętnej pomysłowości mogą wyrosnąć na ludzi niezwykłych. Ta książka przybliża w zabawny sposób istotę ADHD. To cenne zarówno dla samych dzieci dotkniętych tym syndromem – które będą miały rzadką okazję, by pośmiać się same z siebie – jak i dla ich rodziców oraz nauczycieli.

Ilona Lelito, Prezes Polskiego Towarzystwa ADHD

Wszystkie koty mają zespół Aspergera
Kathy Hoopman
Wydawnictwo Linia

Książka "Wszystkie koty mają zespół Aspergera bardzo "ociepla" wizerunek dziecka z ZA. Jest świetną pozycją zarówno dla samego dziecka z zespołem Aspergera,ale także dla rodzeństwa, dla najbliższych. Często trudno jest w kilku słowach opisać innym zaburzenie, na jakie cierpi dziecko, książeczka jest w tym niezwykle pomocna. Przystępny język, krótkie opisy i przepiękne zdjęcia kotów świetnie oddające specyfikę "naszych" dzieci.

Agnieszka Borkowska
Książka „Wszystkie koty mają zespół Aspergera bardzo „ociepla” wizerunek dziecka z ZA. Jest świetną pozycją zarówno dla samego dziecka z zespołem Aspergera,ale także dla rodzeństwa, dla najbliższych. Często trudno jest w kilku słowach opisać innym zaburzenie, na jakie cierpi dziecko, książeczka jest w tym niezwykle pomocna. Przystępny język, krótkie opisy i przepiękne zdjęcia kotów świetnie oddające specyfikę „naszych” dzieci.

Agnieszka Borkowska

Inne, ale nie gorsze. O dzieciach z autyzmem opowiadają rodzice.
Grzegorz Zalewski
Wydawnictwo Linia

W książce znalazło się siedem rozmów. W każdej z nich rodzic dziecka opowiada o tym, jakie wyzwania stawia życie z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Siedem różnych osób to siedem odmiennych światów, tak jak zupełnie inny jest świat dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju, takimi jak np. autyzm wczesnodziecięcy czy zespół Aspergera. Każdy z rozmówców pokazuje jak bardzo stara się być zwykłym rodzicem w niezwykłej sytuacji.

"Co zawołam po drugim i trzecim, a nawet czwartym przeczytaniu książki? Pewnie to, że o książce trzeba więcej mówić, książkę trzeba wszędzie polecać, kupować w prezencie babciom, dziadkom, zachęcać do niej znajomych pedagogów, psychologów, specjalistów od autyzmu.
[...]Dobrze by było, żeby każda z osób, która podejrzewa u swojego dziecka autyzm lub Zespół Aspergera otrzymywała taką książkę przy wejściu do poradni pedagogiczno-psychologicznej. Może zapobiegłoby to wielkiemu poczuciu osamotnienia, z którym zmagają się rodzice dzieci autystycznych oraz przemęczeniu ilością sprzecznych informacji w internecie."

B. Budna
W książce znalazło się siedem rozmów. W każdej z nich rodzic dziecka opowiada o tym, jakie wyzwania stawia życie z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Siedem różnych osób to siedem odmiennych światów, tak jak zupełnie inny jest świat dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju, takimi jak np. autyzm wczesnodziecięcy czy zespół Aspergera. Każdy z rozmówców pokazuje jak bardzo stara się być zwykłym rodzicem w niezwykłej sytuacji. „Co zawołam po drugim i trzecim, a nawet czwartym przeczytaniu książki? Pewnie to, że o książce trzeba więcej mówić, książkę trzeba wszędzie polecać, kupować w prezencie babciom, dziadkom, zachęcać do niej znajomych pedagogów, psychologów, specjalistów od autyzmu. […]Dobrze by było, żeby każda z osób, która podejrzewa u swojego dziecka autyzm lub Zespół Aspergera otrzymywała taką książkę przy wejściu do poradni pedagogiczno-psychologicznej. Może zapobiegłoby to wielkiemu poczuciu osamotnienia, z którym zmagają się rodzice dzieci autystycznych oraz przemęczeniu ilością sprzecznych informacji w internecie.”

B. Budna

Czy możemy sobie zaufać?
Mirosława Kownacka
Wydawnictwo WSiP

Nasze dzieci rosną i zmieniają się. Zmieniają się też problemy, które ich dotyczą. My, rodzice, nie zawsze potrafimy nadążyć za tymi zmianami – nie rozumiemy niektórych zachowań naszych dotąd miłych dzieci, wydaje nam się, że oddalają się od nas, a czasem – że stają się krnąbrne i aroganckie. Zastanawiamy się: gdzie popełniliśmy błąd?
W zrozumieniu zmian, jakie zachodzą w nastolatkach, i w wypracowaniu nowych sposobów radzenia sobie z nimi pomoże nam polecana przeze mnie książeczka.  Jest krótka  i łatwo się ją czyta. Ale zawiera chyba wszystkie niezbędne informacje:  jakie zmiany zachodzą w nastolatkach (od 10 r. ż.), jak radzić sobie z typowymi problemami (rozszerzanie granic wolności, na ile kontrolować i jak zaufać nastolatkowi, jak sobie poradzić z zachowaniami buntowniczymi: kłamstwem, niechęcią do nauki, arogancją, paleniem czy nawet kradzieżami).  Serdecznie polecam wszystkim rodzicom, którzy z niepokojem obserwują zmiany w swoich dzieciach.


Aldona Kr.
Nasze dzieci rosną i zmieniają się. Zmieniają się też problemy, które ich dotyczą. My, rodzice, nie zawsze potrafimy nadążyć za tymi zmianami – nie rozumiemy niektórych zachowań naszych dotąd miłych dzieci, wydaje nam się, że oddalają się od nas, a czasem – że stają się krnąbrne i aroganckie. Zastanawiamy się: gdzie popełniliśmy błąd? W zrozumieniu zmian, jakie zachodzą w nastolatkach, i w wypracowaniu nowych sposobów radzenia sobie z nimi pomoże nam polecana przeze mnie książeczka. Jest krótka i łatwo się ją czyta. Ale zawiera chyba wszystkie niezbędne informacje: jakie zmiany zachodzą w nastolatkach (od 10 r. ż.), jak radzić sobie z typowymi problemami (rozszerzanie granic wolności, na ile kontrolować i jak zaufać nastolatkowi, jak sobie poradzić z zachowaniami buntowniczymi: kłamstwem, niechęcią do nauki, arogancją, paleniem czy nawet kradzieżami). Serdecznie polecam wszystkim rodzicom, którzy z niepokojem obserwują zmiany w swoich dzieciach.

Aldona Kr.

Inna polecana literatura

1.M. Bogdanowicz, Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia, Warszawa 2000.
2.M. Bogdanowicz, Leworęczność u dzieci, Warszawa 1992.
3.M. Bogdanowicz, O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli, Lublin 1995
4. 1.M. Bogdanowicz, O dysleksji, Lublin 1995.
5. M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji – problem i diagnozowanie, Gdańsk 2002.
6. M. Bogdanowicz, Recepty na dobre czytanie i pisanie, red. W. Turewicz, Jak pomóc dziecku z dysortografią, Zielona Góra 2002.
7. M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2004.
8. W. Brejnak, Dysleksja, Warszawa 2003.
9. W. Brejnak, Kocham i wychowuję: poradnik dla rodziców i nauczycieli, Warszawa 1993.
10. A. i J. Częścikowie, Gramatyka, co z głowy nie umyka, Gdańsk 1994.
11. A. i J. Częścikowie, Ortografia, co do głowy trafia, Gdańsk 2000.
12. M. Dąbrowska, Moje dziecko jest dyslektykiem, Warszawa 2003.
13. J. Dyrda, Style uczenia się dzieci dyslektycznych a wymagania poznawcze szkoły, Gdańsk 2003.
14. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki: przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze, Warszawa 1997.
15. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, Warszawa 2000.
16. E. M. Hallowell, J. J. Ratey, W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych, Poznań 2004.
17. Z. Handzel, Loteryjki sylabowe, Gdańsk 2005.
18. C. Hannaford, Zmyślne ruchy które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Warszawa 1998.
19. I. Mańkowska, Kreowanie rozwoju dziecka. Kinezjologia edukacyjna i inne nowoczesne metody terapeutyczne w praktyce, Gdynia 2005.
20. J. Mickiewicz, Jedynka z ortografii? Rozpoznawanie dysleksji w starszym wieku szkolnym, Toruń 1995.
21. A. Nożyńska-Demianiuk, Bajki ortograficzne, Warszawa 2005.
22. T. H. Polański, Rebusomania. Rebusy literowe rozwijające twórcze myślenie i orientację w przestrzeni, Gdynia 2004.
23. E. Pyczek, A. Pyczek, Pół funta skumbrii. Wiersze do zabaw i dyktand ortograficznych, Gdańsk 2006.
24. E. Pyczek, A. Pyczek, 50 ortograficznych limeryków nie tylko dla dyslektyków, Gdańsk 2005.
25. A. Rentflejsz-Kuczyk, Jak pomóc dzieciom dyslektycznym? Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Warszawa 1999.
26. Z. Saduś, Jak pomóc uczniowi w nauce ortografii, Opole 2003.
27. M. Strękowska-Zaremba, Dyktanda dla klas IV-VI, Warszawa 2004.
28. Peter Szatmari, „Uwięziony umysł”, Wyd. Znak, 2007
29. Anna Sobolewska, „Cela”, W. A.B., 2002
30. Magdalena Wesołowska, „Pomóż mi opanować strach”.Wydawnictwo Studio X, 2002
28. Katarzyna Kotowska, „Wieża z klocków”, Media Rodzina, 2001
29. Polly Godwin Emmons, Liz McKendry Anderson, „Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej”, Wyd. K.E. Liber, 2007
30. Alexander Sutherland Neill, „Nowa Summerhill”, Zysk i S-ka, 2000
31. Anna Kozłowska, Bajki, które leczą dla dzieci i dla dorosłych, Wyd. Akademickie ŻAK, 2007

Scroll Up