Polecane przez nas
Potrzebne materiały:
- duży karton,
- stare gazety,
- nożyczki,
- klej,
- flamastry,
- farby
Zaangażowanie rodzica: przygotowanie zabawy
Czas trwania: dowolny
Kategoria wiekowa: dowolny
Opis:
Z dużego kartonu wykonujemy domek- zaznaczamy okna, drzwi, malujemy ściany. Możemy także wykonać piętrowy parking dla małych samochodów.
Potrzebne materiały:
- farby,
- mała gąbka,
- kredki,
- duża kartka może być z kartonu
Zaangażowanie rodzica: przygotowanie stanowiska
Czas trwania: dowolny
Kategoria wiekowa: dowolna
Opis:
Przygotowujemy dziecku farby w miseczkach – zielona, brązowa. Przy pomocy gąbki dziecko maluje duże drzewo, po wyschnięciu kredkami dorysowuje jakie zwierzęta mogą w nim mieszkać lub w jego pobliżu, np.: ptaki, wiewiórki, kret, jeż.
Potrzebne materiały: taca, mąka
Czas trwania: dowolny
Kategoria wiekowa: dowolna
Zaangażowanie rodzica: przygotowanie stanowiska
Opis:
Na dużą tacę wysypujemy mąkę tak aby pokryła powierzchnię. W ten sposób tworzymy „tablicę” na której dziecko może pisać lub rysować. Można także wykorzystać różne przedmioty do robienia śladów np. kubeczki, widelce.
Zaangażowanie rodzica: małe.
Potrzebne materiały:
- sznurek,
- kijek,
- patyczki do szaszłyków,
- wybrane owoce: np. jabłko, banany, kiwi, mandarynki, winogrona
Czas trwania: dowolny.
Kategoria wiekowa: 5+
Opis:
Jakie lubisz owoce? Oto kilka owocowych zabaw:
- Do ogonka umytego jabłka przywiąż sznurek, a sznurek przywiąż do kijka. Trzymaj kijek z jabłkiem w górze i spróbuj je ugryźć bez pomocy rąk.
- Możesz wziąć udział w konkursie na najdłuższą obierkę. Obieraj jabłko (może je zastąpić ziemniak), wybierz trzy najdłuższe obierki i pokaż je rodzicom.
- Umyj i pokrój swoje ulubione owoce, zrób pyszną sałatkę owocową, albo ponabijaj fragmenty na patyczki, powstaną owocowe szaszłyki.
Potrzebne materiały: kapsle po piwie lub nakrętki od butelek
Zaangażowanie rodzica: małe
Czas trwania: dowolny
Kategoria wiekowa: dowolny
Opis:
Przygotowujemy trasę „wyścigu”, zaznaczamy start i metę, najlepiej na podłodze. Nakrętki można oznaczyć np. numerami, kolorami. Pstrykając w nie palcami posuwamy w stronę mety.
Potrzebne materiały:
- kartka,
- ołówek,
- kredki,
- nożyczki,
- klej,
- stare gazety
Zaangażowanie rodzica: małe
Czas trwania: dowolny
Kategoria wiekowa: dowolna
Opis:
Dziecko rysuje portrety domowników, lub swój autoportret. Z kolorowych kartek lub starych gazet wycina długie paski papieru, które można ponaklejać jako „ramki”. Do portretów można także użyć elementów powycinanych z kolorowych ilustracji np. części twarzy.
Zaangażowanie rodzica: małe.
Potrzebne materiały:
- duże opakowanie chrupków kukurydzianych,
- patyczki do szaszłyków.
Czas trwania: dowolny.
Kategoria wiekowa: 5+
Opis:
Wysyp patyczki do szaszłyków i otwórz opakowanie z chrupkami (najlepsze są niewielkie wałeczki). Za pomocą patyczków i ponabijanych na nie chrupków, twórz dowolne konstrukcje. Mogą być to domy, drzewa, zwierzęta, co tylko wymyślisz, a gdy zgłodniejesz, możesz część z nich zjeść!
Zaangażowanie rodzica: małe.
Potrzebne materiały:
- dwie pary butów,
- moneta,
- maskotka – pluszak
Czas trwania: dowolny.
Kategoria wiekowa: 5+
Opis:
Potrzebni są dwaj zawodnicy, jeśli nie masz siostry lub brata, którzy by chcieli się bawić, zawodnikiem oprócz ciebie może być maskotka.
Zawodnicy ścigają się o to, którego buty „wyjdą” jako pierwsze za próg pokoju.
Najpierw trzeba ustalić, który zawodnik będzie miał określone buty, a potem umówić się na znak „orzeł” i „reszka”, żeby było wiadomo, kto może wykonać ruch.
Gdy jest to zrobione, wyznacz linię startu w pokoju i ustaw na niej po jednym bucie z każdej pary.
Rzuć monetą, a zawodnik, do którego należy znak na monecie, może ruszyć do przodu, czyli dostawia but ze swojej pary.
Kolejne rzucanie monetą to kolejne przekładanie butów.
Kto może „iść”, a kto czeka, wyznacza moneta. Kto wygra?
Zaangażowanie rodzica: małe.
Potrzebne materiały:
- kartki,
- kredki lub flamastry,
- ewentualnie papier kolorowy,
- klej,
- nożyczki.
Czas trwania: 45 min.
Kategoria wiekowa: 5+
Opis:
Wybierz kilka liter (drukowanych), każdą z nich narysuj na kartce, tak by litera była duża. Zastanów się, jak zamienić ją w „stwora”, gdzie umieścić jej oczy, dodać pazury, rogi, ogon, skrzydła, albo inne dowolne elementy, które wymyślisz. Całość pokoloruj lub wyklej kolorowym papierem.
Zaangażowanie rodzica: małe.
Potrzebne materiały:
- włóczka lub kłębek sznurka.
Czas trwania: dowolny.
Kategoria wiekowa: 3+
Opis:
Zamień się w pająka, a swój pokój w pajęczynę.
Zaczep włóczkę o jakiś przedmiot w pokoju, np. nogę stołu i zacznij budować pajęczynę rozplatając sznurek w różnych miejscach i zahaczając go o różne (stabilne) przedmioty.
Gdy pajęczyna jest gotowa, staraj się przechodzić pod i nad nitkami, to świetna pajęcza gimnastyka.
Zaangażowanie rodzica: średnie.
Potrzebne materiały: latarka.
Czas trwania: dowolny.
Kategoria wiekowa: dowolna
Opis:
Gdy jest późny wieczór i na dworze jest już ciemno, wybierz się na spacer z rodzicem i …latarką.
Sprawdź różnicę, jak inaczej świat wygląda w ciemnościach, co skupią twoją uwagę.
Zaglądaj w różne miejsca, zakamarki, oświetlaj je latarką i dostrzegaj nowe szczegóły, których nie widać lub nie dostrzega się ich w świetle dnia.
Zaangażowanie rodzica: małe.
Potrzebne materiały:
- słoik,
- szmatka typu gaza opatrunkowa,
- gumka recepturka,
- kredki lub flamastry,
- taśma klejąca,
- cebula.
Czas trwania: 30 min, obserwacja przez kolejne dni.
Kategoria wiekowa: 5 +
Opis:
Weź słoik, nałóż na niego szmatkę i zamocuj ją za pomocą gumki recepturki. Weź kartkę i dotnij ją tak, by pasowała wymiarami do wysokości słoika. Zamocuj kartkę na słoiku za pomocą taśmy klejącej, a kredkami lub flamastrami narysuj buźkę swojego stwora.
Gdy jest gotowy, nalej wody do słoika, tak by jej poziom był trochę poniżej szmatki i umieść tam cebulę.
Pozostaje czekać, aż stworowi wyrosną zielone włosy…
Może to zająć kilka dni, pamiętaj by uzupełniać poziom wody.
Możesz także w ten sposób, w słoikach ze szmatką, założyć domową plantację szczypiorku, wcale nie trzeba mieć do tego ziemi i doniczek.
Jeśli nie przepadasz za szczypiorkiem, możesz poczęstować nim kogoś z rodziny. Ale może przekonasz się do tego smaku? Szczypiorek jest bardzo zdrowy!
Potrzebne materiały:
- kostka do gry (6 oczek),
- papierowe kulki (orzechy, ziarna fasoli),
- 6 pudełek (albo miski, garnki).
Zaangażowanie rodzica: małe.
Czas trwania: dowolny.
Kategoria wiekowa: 3+
Opis:
Wybierz w swoim pokoju lub mieszkaniu 6 stanowisk do rzucania do celu. Zapamiętaj numer każdego stanowiska lub podpisz je odpowiadającą cyfrą. Na każdym stanowisku wyznacz miejsce, z którego będziesz rzucać i umieść pojemnik, do którego masz trafić.
Zaczynamy! Rzuć kostką, przenieś się do wylosowanego stanowiska i staraj się trafić do celu. Rzucaj prawą i lewą ręką. Sprawdź swoje trafienia, potem rzuć kostką i przenieś się na następne stanowisko.
Papierowe kulki można zastąpić tym co jest w domu pod ręką: orzechami włoskimi czy laskowymi, ziarnami fasoli, kukurydzy.
Możesz też bawić się przy swojej ulubionej muzyce.
Zaangażowanie rodzica: małe.
Potrzebne materiały:
kartki A4, kredki lub flamastry.
Czas trwania: +30 min
Kategoria wiekowa: 3+
Opis:
Weź kartkę A4, pokoloruj ją z jednej strony w jakiś wzór, który będzie wzorem na wachlarzu, mogą być to paski, kolorowe kółka lub fale, plamy kolorów.
Następnie złóż starannie kartę przy jej krótszym boku w harmonijkę, tak by zgięcia miały około 1,5 cm.
Wachlarz gotowy!
Zaangażowanie rodzica: średnie.
Potrzebne materiały:
- kartki A4,
- sok z cytryny,
- cienki pędzelek lub patyczek,
- świeca,
- zapałki.
Czas trwania: dowolny.
Kategoria wiekowa: 6+
Opis:
Do zabawy potrzebne są dwie osoby, ktoś, kto napisze tajny list i ktoś, kto go odczyta. Możesz bawić się tak z rodzeństwem lub rodzicem, jedno będzie nadawcą, inne odbiorcą wiadomości.
Żeby napisać tajny list potrzebny jest sok wyciśnięty z cytryny. Weź kartkę i cienkim pędzelkiem lub patyczkiem napisz lub narysuj wiadomość, tak by sok, nie rozmazał się. Poczekaj, aż kartka całkiem wyschnie, gdy już nic na niej nie widać, możesz przekazać tajny list odbiorcy.
Odbiorca, by dowiedzieć się, co jest w tajnym liście, potrzebuje zapalonej świeczki, nad którą delikatnie będzie przesuwać i ogrzewać kartkę.
Oczywiście uważając przy tym, by się nie zapaliła, gdyż wtedy tajnej wiadomości już nie uda się odczytać, a nawet mógłby powstać pożar! Pod wpływem świecy, zapisana tajna wiadomość nabierze ciemnego koloru, a papier pozostanie biały.
Potrzebne materiały:
- drukarka,
- papier najlepiej kartka z bloku technicznego A3 (dzieci młodsze) lub A4 (dzieci starsze),
- nożyczki najlepiej do paznokci,
- szydełko lub ostre narzędzie do zrobienia zagięć.
Zaangażowanie rodzica: małe
Czas trwania: 30 min +
Kategoria wiekowa: 7+
Opis:
Przygotowujemy wydruk Gigant Pandy ze strony https://creativepark.canon/pl/contents/CNT-0009922/index.html
Odcinamy duże elementy tak, aby było łatwiej wycinać model pandy. Polecam skorzystać z nożyczek do paznokci, które umożliwiają precyzyjniejsze wycięcie (łuki, zaokrąglenia, skosy).
Wycinamy pandę oraz jej uszka.
Po liniach robimy zagięcia, ostrym narzędziem lub szydełkiem.
Zaginamy wg linii:
- linia ciągła – oznacza linię cięcia
- Linia ……….. – oznacza zagięcie do góry
- Linia . _ . _ . _. – oznacza zagięcie do dołu
Maskujemy czarnym flamastrem krawędzie i dodajemy kolorek na łapki.
Uszy składamy i sklejamy następnie przyklejamy do pandy. Gotowe☺
Uwaga! Pierwszy model proponuję wykonać wspólnie z dzieckiem, z kolejnymi z pewnością poradzi sobie samo.
Potrzebne materiały:
- klocki Lego w wielu kolorach,
- koszyczki, sortery, pojemniki spożywcze.
Zaangażowanie rodzica: małe
Czas trwania: dowolny
Kategoria wiekowa: 7+
Opis:
Segregujemy klocki Lego do przygotowanych sorterów, pudełek kolorami przygotowujemy dowolną ilość biorąc pod uwagę poszczególne kolory potrzebne do budowy wioski Minecraft własnego projektu. Pudełka, sortery możemy podpisać wg schematu:
- biały- śnieg
- zielony- drzewa, trawa
- szary- bruk
- żółty- wełna, blok złota
- niebieski-woda, wełna, diaks, lód
- czarny – blok węgla, obsydian
- brązowy- ziemia, drewno
- czerwony – blok red stone, ogień, netherrack
- pomarańczowy – lawa, magma.
A teraz uruchomcie wyobraźnię i do dzieła młodzi Villagerowie ☺
Potrzebne materiały:
- 10 kamieni o podobnej wielkości, kształty nie są istotne.
- Kartka z narysowaną siatką do gry w kółko i krzyżyk,
- kolorowe farby,
- pędzle,
- czarny marker.
Zaangażowanie rodzica: małe
Czas trwania: 30 min
Kategoria wiekowa: 7+
Opis:
Dziecko maluje kamienie na dowolny kolor, mogą być wszystkie np. niebieskie lub podzielone po 5 na dwa kolory (np. 5 czerwone i 5 żółte). Po wyschnięciu farby rysujemy czarnym markerem/ farbą na kamieniach kółko (5 kamieni) i krzyżyk (5 kamieni).
Tak przygotowaną grę możemy wykorzystać do wspólnej gry z rodzeństwem/rodzicem ☺
Zaangażowanie rodzica: duże.
Potrzebne materiały:
- sól,
- talerz,
- zapałka/wykałaczka,
- papierek,
- dwa plastikowe nożyki/łyżeczki.
Czas trwania: dowolny.
Kategoria wiekowa: 3 +
Opis:
Gra dwuosobowa. Na talerz wysyp kupkę soli, na jej czubku umieść flagę, czyli zapałkę z doklejoną chorągiewką, to będzie zamek.
Zaproś do gry druga osobę. Każda osoba, na zmianę, musi odkroić kawałek kupki soli. Na początku będą to duże fragmenty, potem, zamek będzie się zmniejszać.
Wygrywa ostatnia osoba, której uda się odkroić kawałek soli, zanim zamek się zawali. Możecie powtarzać zabawę w nieskończoność.
Zaangażowanie rodzica: średnie
Potrzebne materiały:
- nożyk,
- plastikowe butelki,
- plastelina,
- słomki,
- papier,
- taśma klejąca.
Czas trwania: 1h.
Kategoria wiekowa: 7+
Opis:
Zakręć plastikową butelkę i zetnij jej część tak, by mogła powstać łódka a do środka nie wlała się woda.
Zrób żagiel ze słomki, papieru i taśmy klejącej, umieść słomkę w butelce za pomocą kulki plasteliny.
Nalej wody do miski, zabawa gotowa.
Zaangażowanie rodzica: średnie
Potrzebne materiały:
- balony,
- butelka plastikowa,
- mąka ziemniaczana,
- markery.
Czas trwania: 30 min.
Kategoria wiekowa: 3+
Opis:
Do butelki plastikowej wsyp 1 szklankę mąki ziemniaczanej i wlej pół szklanki wody, potrząśnij i wymieszaj, nałóż balon na butelkę i przelej zawartość.
Zdejmij balon, wypuść z niego powietrze tak by nie wylać zawartości i zawiąż supełek. Ozdób gniotka malując buźkę.
Potrzebne materiały: Patyk, duża skarpetka, kawałki materiałów, igła, nitka, dwa guziki, sznurek.
Zaangażowanie rodzica: duże.
Czas trwania: 1h.
Kategoria wiekowa: 3+
Opis:
Skarpetkę wypychamy kawałkami materiałów, do środka wkładamy patyk i zawiązujemy mocno sznurkiem.
Za pomocą igły, nici i materiałów doszywamy konikowi uszy i grzywę, przyszywamy oczy z guzików.
Na koniec zawiązujemy ze sznurka uzdę. Możemy jechać!
Potrzebne materiały:
- mąka,
- sól,
- miska,
- foremki do ciastek,
- farby.
Zaangażowanie rodzica: średnie
Czas trwania: 1h.
Kategoria wiekowa: 3+
Opis:
Robimy masę solną: proporcje: szklanka wody + szklanka soli na pół szklanki wody.
Wsypujemy do miski mąkę i sól, mieszamy, dolewamy letnią wodę, mieszamy.
Masa powinna być elastyczna i nie przyklejać się do rąk.
Z masy wycinamy foremkami kształty, albo lepimy wg własnego pomysłu.
Nasze dzieła układamy na papierze do wyschnięcia.
Po wyschnięciu, masę można malować farbami.
Zaangażowanie rodzica: średnie
Potrzebne materiały:
- mąka ziemniaczana
- pianka do golenia
- płyn do naczyń
- barwniki spożywcze/farby – opcjonalnie.
Czas trwania: 1h
Kategoria wiekowa: 3+
Opis:
W dużej misce wymieszajcie 1kg mąki ziemniaczanej oraz piankę do golenia z odrobiną płynu do naczyń.
Z masy można lepić, wycinać foremkami, zakopywać skarby.
Można masę zabarwić wedle uznania.
Potrzebne materiały:
- krem do twarzy,
- klej wikol,
- pędzelek,
- folia spożywcza,
- gazety lub szary papier,
- nożyczki,
- farby.
Zaangażowanie rodzica: duże
Czas trwania: 3 x po 1h.
Kategoria wiekowa: 10 +
Opis:
Twarz posmaruj grubą warstwą kremu, następnie obłóż twarz pociętymi prostokątami z folii spożywczej, zacznij od policzków, potem broda, czoło, nos i okolice oczu.
Ważne: nie obkładaj folią samych oczu oraz nie zakrywaj dziurek nosa.
Następnie nakładaj na twarz w folii kawałki gazety lub szarego papieru posmarowane wikolem, nieco rozcieńczonym wodą. Nałóż 3 warstwy.
Następnie ostrożnie zdejmij maskę i pozostaw do wyschnięcia. Gdy wyschnie, obetnij niepotrzebne fragmenty folii i papieru. Następnie brzegi maski oraz miejsca wokół oczu, zabezpiecz ponownie nakładając fragmenty papieru z klejem.
Pozostaw do wyschnięcia. Wyschniętą gotowa maskę pomaluj farbami.
Link do filmu, jak wykonać maskę paper mache: https://www.youtube.com/watch?v=mt4Rm9GQl0Q&feature=youtu.be
Potrzebne materiały:
- balon,
- klej wikol,
- pędzelek,
- gazety lub szary papier,
- ziarna,
- nożyczki,
- farby.
Zaangażowanie rodzica: średnie
Czas trwania: 2x 1h.
Kategoria wiekowa: 7 +
Opis:
Nadmuchaj balon i zawiąż supełek lub gumkę recepturkę by nie uciekło powietrze.
Przygotuj prostokąty z gazet lub szarego papieru. Przygotuj klej i pędzelek, do kleju dolej odrobinę wody i wymieszaj. Papierami z klejem, obklej cały balon, pozostaw tylko miejsce, gdzie balon jest zawiązany.
Pozostaw balon do wyschnięcia.
Gdy wyschnie, odetnij supełek i wyjmij fragmenty przebitego balonu, a do środka wsyp różne ziarna.
Następnie zaklej otwór papierem posmarowanym klejem i pozostaw do wyschnięcia, na koniec pomaluj swoją grzechotkę farbami.
Potrzebne materiały:
- kilka różnej wielkości pudełek plastikowych,
- farby lub kolorowa krepina,
- zamrażarka.
Zaangażowanie rodzica: średnie
Czas trwania: 30 minut.
Kategoria wiekowa: 3 +
Opis:
Do pudełek wlej wodę, dodaj farbę lub pasek krepiny, żeby woda była kolorowa. Włóż do zamrażarki.
Gdy woda zamarznie, wysyp kolorowe kawałki lodu do miski, a w drugiej misce zrób z ciepłej wody „gorące źródło”.
Zaproś do krainy ciepła i zimna, swoje zabawki.
Potrzebne materiały:
Telefon z dyktafonem
Zaangażowanie rodzica: duże
Czas trwania: dowolnie, ok. 1 h zgadywanie – zależy ile dźwięków nagraliśmy wcześniej.
Kategoria wiekowa: 7 +
Opis:
Zabawa polega na odgadnięciu na podstawie nagranego dźwięku co lub kto taki dźwięk wydaje. Można nagrywać odgłosy, które słyszymy w domu lub na spacerze.
Potrzebne materiały:
- karteczki,
- flamaster
Zaangażowanie rodzica: duże
Czas trwania: 60 min
Kategoria wiekowa: 7 +
Opis:
Przygotowujemy hasła napisane na kartkach lub narysowane. Trzeba pokazać hasło a druga osoba je odgaduje.
Potrzebne materiały:
- słoiki,
- woda,
- łyżeczka metalowa,
- krepina lub farby
Zaangażowanie rodzica: średnie
Czas trwania: dowolny
Kategoria wiekowa: 3+
Opis:
Do słoików wlej wodę, do każdego słoika nieco inną ilość. Zabarw wodę za pomocą małych pasków kolorowej krepiny, lub dolej farbę. Graj za pomocą łyżeczki, wymyślaj melodie: wolne, szybkie, smutne, wesołe, itp. Wymyślaj nazwy dla swoich kompozycji. Możesz „stroić” słoiki, eksperymentując i zmieniając w nich ilość wody.
Potrzebne materiały:
- słomki,
- kubeczki plastikowe,
- fasola.
Zaangażowanie rodzica: średnie
Czas trwania: ok 30 min
Kategoria wiekowa: 7 +
Opis:
Zabawa polega na zasysaniu powietrza w taki sposób aby zassać do końcówki słomki fasolę i przenieść ją do swojego kubeczka nie dotykając fasolki palcami.
Na fasolkach można dodatkowo zapisać sylaby lub samogłoski i je odczytywać.
Można też zapisać na nich cyferki i po wyłowieniu np. 10 fasolek dodawać wyłowione cyfry.
Materiał ze strony: https:// mojedziecikreatywnie.pl
Potrzebne materiały:
- nożyczki,
- pudełko,
- przedmioty do schowania np. zegarek, gumka, łyżka, lusterko, długopis, pierścionek, lalka, samochodzik, ludzik z lego i inne bezpieczne przedmioty wybrane przez rodzica,
- farby,
- pędzel,
- kubeczek .
Zaangażowanie rodzica: średnie
Czas trwania: 60 min
Kategoria wiekowa: 7 +
Opis:
Zabawa polega na zaprojektowaniu przez dziecko magicznego pudełka czyli pomalowaniu go farbami i wycięciu otworu na dłonie, schowaniu przygotowanych przedmiotów.
Dziecko dotykając ukrytych w pudełku rzeczy odgaduje ich nazwę.
Po odgadnięciu wszystkich przedmiotów można pobawić się w wymyślanie opowiadania z wykorzystaniem ich nazw.
Potrzebne materiały:
- słomka,
- mała piłeczka,
- plastelina
Zaangażowanie rodzica: małe
Czas trwania: 40min
Kategoria wiekowa: 7 +
Opis:
Zabawa polega na zbudowaniu z plasteliny labiryntu i przeprowadzeniu przez niego piłeczki. Dzieci dmuchają na nią przez słomkę nie dotykając piłeczki palcami.
Materiał ze strony: https:// mojedziecikreatywnie.pl
Potrzebne materiały:
- przedmioty do schowania np. zegarek, łyżka, butelka, deska do krojenia, patelnia, jabłko, lusterko,długopis, pierścionek, lalka, samochodzik, ludzik z lego i inne bezpieczne przedmioty wybrane przez rodzica,
- papier do pakowania,
- taśma klejąca.
Zaangażowanie rodzica: średnie
Czas trwania: 30 min
Kategoria wiekowa: 7+
Opis:
Zabawa polega na owinięciu przedmiotów w papier .
Dzieci na postawie kształtu,ciężaru zgadują co to za przedmiot i do czego jest przeznaczony.
Materiał ze strony: https:// mojedziecikreatywnie.pl
Potrzebne materiały:
- lateksowe rękawiczki,
- różne sypkie produkty: ryż, nakrętki, fasola, kasza, makaron
Zaangażowanie rodzica: średnie
Czas trwania: 30min
Kategoria wiekowa: 7 +
Opis:
Wsypujemy do lateksowych rękawiczek różne przedmioty zróżnicowane pod względem dźwięku jaki wydają.
Nadmuchujemy i zawiązujemy rękawiczki.
Następnie dziecko z zawiązanymi oczami na podstawie dźwięku zgaduje to co znajduje się w rękawiczce np.:ma przed sobą: ryż, makaron, nakrętki, fasolę i z tego zestawu odpowiednio wybiera na podstawie dźwięku co jest w rękawiczce.
Materiał ze strony: https:// mojedziecikreatywnie.pl
Potrzebne materiały:
Przedmioty znajdujące się w pomieszczeniu, w którym aktualnie przebywa dziecko i rodzic.
Zaangażowanie rodzica: duże
Czas trwania: 60 min
Kategoria wiekowa: 7 +
Opis:
Zabawa polega na odgadnięciu na podstawie opisu wyglądu o jakim przedmiocie znajdującym się w pomieszczeniu, w którym aktualnie przebywa dziecko wraz z rodzicem myślimy.
Zagadki zadajemy i odgadujemy naprzemiennie raz dziecko, raz rodzic.
Potrzebne materiały:
- drukarka
- papier
- farby / kredki / plastelina lub inne dostępne materiały plastyczne
Opis:
Drukujemy gigantyczną mapę świata w 6 częściach kartek A4 i wyklejamy ją plasteliną / malujemy farbami / kolorujemy kredkami, w zależności od dostępnych materiałów. Zajęcie ma być relaksacyjne, w tle można puścić ulubioną muzykę dziecka.
Materiały do wydruku udostępnia Pracownia bajkowo. Do pobrania są tutaj:
Potrzebne materiały:
- drukarka
- papier
Opis:
Drukujemy dwukrotnie plik memo, do pobrania jest tutaj:
https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/memo-zwierzeta-do-druku/
Rozkładamy zakryte karty, a następnie po kolei (zaczynając od najmłodszej osoby) odsłaniamy po dwie sztuki, w poszukiwaniu takich sam par. Jeśli nie uda się znaleźć pary, zasłaniamy je ponownie, zostawiając je w tym samym miejscu. Kiedy odnajdziemy parę, zabieramy ją i zdobywamy punkt. Wygrywa ta osoba, która zdobędzie najwięcej par(punktów).
Potrzebne materiały:
- krzesła,
- poduszki,
- koce,
- prześcieradła,
- ulubione misie i książki,
- latarka
Opis:
Wybierzmy przestrzeń w domu, która będzie tylko dla dziecka. Pomóżmy mu zbudować tam fortecę, jego bezpieczną przestrzeń, do której zabierze ulubione zabawki i książki, gdzie będzie wygodnie i miło, by móc też przyjemnie odpoczywać. Do oświetlenia przestrzeni przyda się latarka lub stojąca lampka.
Wytłumaczmy dziecku, że odtąd jest to tylko jego przestrzeń i nikt inny bez zaproszenia nie może tam wchodzić, może tam czuć się ono całkowicie bezpiecznie i robić tylko miłe rzeczy jak zabawa i odpoczynek.
Zaangażowanie rodzica: średnie.
Potrzebne materiały:
- plastikowe butelki po napojach,
- mała piłka,
- klej (opcjonalnie),
- pędzelek (opcjonalnie),
- gazety (opcjonalnie),
- papier kolorowy (opcjonalnie),
- nożyczki (opcjonalnie),
- flamastry (opcjonalnie),
- farby (opcjonalnie)
Czas trwania: 2x 1h.
Kategoria wiekowa: 7 +
Opis: Plastikowe butelki po napojach obklejamy i ozdabiamy według własnego pomysłu np: rysujemy lub wycinamy postaci z gier lub bajek, następnie ustawiamy butelki i gramy!
Dla dzieci starszych butelki możemy dociążyć wodą, piaskiem lub ziarnami
Zaangażowanie rodzica: średnie.
Potrzebne materiały:
- długopis,
- kilka czystych kartek papieru,
- papier kolorowy,
- nożyczki,
- flamastry.
Czas trwania: 1h.
Kategoria wiekowa: 7 – 99.
Opis: Napisz wskazówki na kartkach papieru, możesz zaszyfrować je w formie rebusów lub innych łamigłówek.
Umieść pierwszą wskazówkę w łatwo dostępnym miejscu. Następnie zostaw tyle wskazówek, ile chcesz w całym domu, tworząc szlak do ostatniego punktu.
Poszukiwanie skarbów może prowadzić do jednej nagrody lub kilku małych – umieszczonych przy kolejnych wskazówkach.
Przykładowe wskazówki: https://ronja.pl/szukanie-skarbu/
Zaangażowanie rodzica: duże
Potrzebne materiały:
- długopis,
- kilka czystych kartek papieru
Czas trwania: dowolny
Kategoria wiekowa: 7-15
Opis: Na początku należy stworzyć listę słów, których na co dzień nie słyszy się np: pantomima, kontrabas, królestwo itd. Następnie każdy z uczestników losuje słowo dla siebie.
Osoba która zaczyna, zapisuje na kartce długie zdanie, z użyciem wylosowanego słowa, następnie zagina kartkę tak, by zdania nie było widać i podaje dalej.
Kolejne osoby robią to samo, aż do momentu, kiedy już cała kartka zostanie poskładana.
Wtedy można ją rozwinąć i przeczytać co powstało.
Potrzebne materiały: Czyste kartki i przybory do pisania
Opis: Na przygotowanych kartkach wypisujemy pionowo litery swojego imienia i szukamy do nich odpowiedniego wyrazu np. nazwy, wydarzenia, rzeczy, które lubię.
Na przykład:
G – gości
O – ogród botaniczny
S – siedzenie przed komputerem
I – irysy
A – arbuzy
Potrzebne materiały:
- kartki,
- nożyczki,
- klej,
- gazety/wydrukowane rysunki
Zaangażowanie rodzica: duże.
Czas trwania: 2h.
Kategoria wiekowa: 3 +
Opis:
Przygotuj karteczki z obrazkami zwierząt (możesz je powycinać z magazynów i przykleić na kartki).
Poproś dziecko, aby wylosowało kartkę.
Zadawaj dziecku pytania zamknięte, na które odpowiedź brzmi tak lub nie do momentu, aż zgadniesz nazwę zwierzęcia. Później zamieniacie się rolami.
Przykładowe ilustracje zwierząt do pobrania i druku, dostępne za darmo:
https://www.superkid.pl/obrazki-do-wydruku-zwierzeta-domowe
Zaangażowanie rodzica: duże.
Potrzebne materiały:
- ołówek,
- kredki,
- czyste (kolorowe) kartki,
- nożyczki;
Czas trwania: dowolny.
Kategoria wiekowa: 7 +
Opis:
Najpierw rysujemy, potem wycinamy koła, prostokąty, kwadraty, trójkąty różnej wielkości.
Wyjaśniamy, co to są figury geometryczne i jak wyglądają. Można nawiązać do brył geometrycznych i różnic między nimi a figurami geometrycznymi.
Następnie kładziemy przed sobą czystą kartkę i wykorzystując do tego figury geometryczne tworzymy jakieś zwierzę, np. kształt głowy to koło, a może prostokąt? Nie przyklejamy figur, ale je obrysowujemy. Wszystkie narysowane w portrecie elementy muszą być figurami. Pamiętajmy o pomalowaniu tła.
Potrzebne materiały:
– Ulubione figurki/zabawki o wyraźnych kształtach
– Kartka papieru
– Kredki/pisaki
– Lampka nocna
Instrukcja:
1. Na kartce papieru stawiamy figurkę
2. Lampkę ustawiamy obok kartki, tak aby na kartkę padał cień figurki
3. Dokładnie odrysowujemy cień
4. Powstały kształt pokoloruj
5. Wykorzystując kilka figurek stwórz historyjkę obrazkową
Potrzebne materiały:
- woda
- sól
- mąka
W proporcjach 1:1
+ barwniki spożywcze.
Opis:
W misce wymieszaj sól, mąkę oraz wodę do uzyskania gładkiej masy.
Następnie podziel uzyskaną masę na tyle części ile chcesz uzyskać kolorów.
Dodawaj barwników do każdej masy i mieszaj do uzyskania jednolitego koloru.
Farby są już gotowe. Teraz Twoje dziecko może malować dowolne obrazy.
Po zakończeniu malowania włóżcie obrazek do mikrofali na ok. 30 sekund.
Farby unoszą się do góry i wysychają.
Potrzebne materiały:
- 50 ml żelu pod prysznic lub płynu do kąpieli (biały lub przezroczysty lepiej się barwi)
- 100 ml gorącej wody
- silikonowe foremki do lodu
- żelatyna spożywcza (ok. 25g)
- łyżka soli (opcjonalnie)
- barwniki spożywcze (opcjonalnie)
Opis:
W gorącej wodzie (nie musi być wrząca) rozpuszczamy żelatynę oraz sól.
Następnie dodajemy żel pod prysznic i mieszamy do jednolitej konsystencji.
Możemy rozdzielić mieszaninę do mniejszych pojemników i zabarwić różnymi barwnikami.
Przelewamy masę do silikonowych foremek.
Na koniec wkładamy wypełnione foremki do lodówki (na ok. 2h).
Delikatnie wyciągamy żelki z foremek i gotowe.
Czas na kąpiel!
Potrzebne materiały:
- klej biały uniwersalny/introligatorski
- pędzelek
- pianka do golenia
- farba w tubce
Opis:
Do miseczki wlewamy klej, dodajemy piankę i dokładnie mieszamy.
Dzielimy masę na tyle części ile chcemy mieć kolorów. Do każdej dodajemy farbę.
Puchnąca farba jest gotowa do użycia. Miłej zabawy.
Potrzebne materiały:
- kaszka manna,
- ciepła woda,
- cynamon lub kakao
- barwniki spożywcze (opcjonalnie)
Opis:
Ciepłą wodę mieszamy z cynamonem lub kakao spożywczym (można na tym etapie dodać również barwniki).
Następnie stopniowo dolewamy ją do kaszy mannej i ugniatamy na jednolitą masę tak długo, aż nie będzie kleić nam się do rąk.
Możemy lepić z niej różne stworki, wykorzystywać foremki, tworzyć budowle.
Potrzebne materiały:
- sprzęt do włączenia muzyki
- miejsce do zabawy ruchowej
Opis:
Dzieci lub dziecko z dorosłym stają w parach, naprzeciwko siebie – niższa osoba w parze jest lustrem, które musi naśladować ruchy osoby stojącej przed nim. Staramy się wykonywać bardzo dokładnie i powoli ćwiczenie. Ruchy nie mogą być zbyt gwałtowne, bo nie da się ich odzwierciedlić. Dla większej zabawy warto włączyć ulubioną muzykę. Po skończeniu się danego utworu następuje zamiana ról. Zabawa może trwać tak długo, jak uczestnicy będą mieli ochotę.
Potrzebne materiały: telefon / tablet / laptop z dostępem do Internetu i kawałek wolnej przestrzeni w domu
Zaangażowanie rodzica: średnie
Czas trwania: 15 – 20 minut
Kategoria wiekowa: 4 -10 lat
Opis:
Prosty taniec A ram sam sam, głównie wykorzystujący dłonie:
Taniec Chocolate uruchamiający całe ciało, dość prosty układ:
Taniec Veo Veo uruchamijący całe ciało
Zabawny taniec uruchamiający całe ciało:
Taniec Kowboja,bardzo aktywny i przyjemny:
Proste ćwiczenia ruchowe w rytm muzyki bardziej jak rozgrzewka z wf.
Potrzebne materiały:
- rolki po papierze toaletowym,
- klej,
- nożyczki,
- pisaki,
- papier kolorowy
Zaangażowanie rodzica: średnie
Czas trwania: w zależności od ilości wykonywanych zwierzątek od 15 minut wzwyż
Kategoria wiekowa: 6 -11 lat
Opis: Dziecko wybiera sobie, jaki rodzaj zwierzątka chce wykonać. Przykładowo chce zrobić rudego kotka. Okleja pomarańczowym papierem całą rolkę, następnie wycina okrągłą buźkę, maluje na niej oczy, nos, usta, wycina i dokleja uszka, łapki, ogon. Może też użyć wyobraźni i stworzyć wymyślone przez siebie zwierzątka.
Przygotowanymi zwierzątkami można bawić się jak zabawkami, wymyślając im przygody.
Przykład wiosennych owadów z rolek po papierze toaletowym.
Potrzebne materiały:
- białe kartki a 4,
- ozdobna wstążka,
- dziurkacz,
- pisaki / kredki/ brokat/ papier kolorowy w zależności od tego, co jest dostępne
Zaangażowanie rodzica: średnie
Czas trwania: 20 – 30 minut
Kategoria wiekowa: 7 -12 lat
Opis: Ozdabiamy dostępnymi materiałami stronę główną pamiętnika – rysujemy, wycinamy, przyklejamy, malujemy swoje ulubione motywy. Następnie bierzemy plik białych kartek pod stronę główną, składamy wszystko razem na pół, przedziurawiamy dziurkaczem i przeplatamy wstążką dla połączenia. Pamiętnik gotowy. Można zapisywać w nim miłe rzeczy, jakie nas spotkały, opisywać swój dzień, zapisywać marzenia i sny.
Potrzebne materiały: różne drobne przedmioty
Zaangażowanie rodzica: duże
Czas trwania: 10 – 15 minut
Kategoria wiekowa: 5 +
Opis:
Wybieramy wspólnie kilka małych zabawek, różnego rodzaju drobnych przedmiotów typu guzik, autko, spinacz, kłębek nici, żołnierzyk, kredka, muszelka.
Układamy je na stole, obok siebie w linii prostej i zapamiętujemy kolejność.
Po kolei każdy uczestnik jest proszony o zamknięcie oczu. W tym czasie inna osoba wybiera jeden element ze stołu i chowa go (przy młodszych dzieciach), a przy starszych dzieciach również przestawia kolejność przedmiotów na stole.
Następnie dziecko z zamkniętymi oczami jest proszone o otwarcie oczu i odtworzenie starego układu oraz odgadnięcie brakującego elementu.
Poziom trudności zabawy dostosowujemy indywidualnie do dziecka.
Potrzebne materiały:
- dwie rolki po papierze toaletowym,
- czarny flamaster,
- czerwona i biała farbka plakatowa (biały można zastąpić innym kolorem),
- nożyczki,
- klej w sztyfcie,
- biała i niebieska plastelina,
- niebieski papier(opcjonalnie inny kolor)
Zaangażowanie rodzica: średnie
Czas trwania: 20min wzwyż
Opis:
Jedną rolkę malujemy na biało, drugą malujemy pół na pół w kolorach czerwieni i bieli.
Po wyschnięciu tniemy do połowy rolki wąskie paski – frędzle.
Następnie wkładamy jedną rolkę w drugą tak, by na dole były frędzle czerwone, a na górze białe. Czerwone frędzle, to będą płomienie z rakiety, ustawiamy tak, by rakieta na nich stała. Białe natomiast łączymy w stożek i sklejamy za pomocą białej i niebieskiej plasteliny.
Z niebieskiej kartki wycinamy małe koło, 2 spore trójkąty i wąski pasek. Pasek naklejamy nad płomieniami, koło na środku rakiety – będzie to okno, trójkąty po bokach jako skrzydła rakiety.
Okno można dodatkowo ozdobić czarnym flamastrem.
Film z instrukcją krok po kroku dostępny jest tutaj.
Potrzebne materiały:
- smartfon – Sklep Play (pobranie aplikacji: Bomb. Party game),
- piłka
Zaangażowanie rodzica: duże
Czas trwania: dowolny
Kategoria wiekowa: 7-99 lat
Opis:
Przygotowujemy listę pytań. Dziecko/rodzic zadaje pytanie, uruchamia aplikację, tykającą bombę, po czym rzuca piłką. Odpowiadamy na pytanie naprzemiennie odrzucając sobie piłkę, liczy się czas/refleks bowiem bomba tyka. Traci punkt ten, kto trzyma piłkę w czasie wybuchu bomby.
Pytania łatwe:
– Co może być białe?
– Wymień zwierzę, kolor.
– Co znajduje się w łazience?
Pytania trudniejsze:
– Co może być drewniane, szklane, metalowe, plastikowe?
– Wymień warzywo, owoc.
– Wymień składniki sałatki.
– Wymień rzecz na literę „P”.
– Wymień liczbę parzystą.
– Wymień rzeczownik, przymiotnik, czasownik.
Potrzebne materiały: talia kart.
Zaangażowanie rodzica: duże
Czas trwania: dowolny
Kategoria wiekowa: 7- 99 lat
Opis: Osoba najstarsza buduje prosty domek z 5 kart. Dla ułatwienia należy pamiętać, że 4 karty zginamy lekko w pionie, z nich budujemy ściany, a z piątej robimy dach. Domek stoi w części na kartach, a reszta rozsypana jest w pobliżu. Grające osoby po kolei wyciągają po jednej karcie delikatnie i precyzyjnie, aby nie zburzyć domku. Przegrywa ten, kto w trakcie wybierania karty – zburzył domek. Jeśli uda się wyciągnąć wszystkie karty, rozbieramy domek w następującej kolejności: dach, boczne ściany i już ostatni gracz konstrukcje z dwóch kart.
Link do filmu jak budować domek z kart bez gry trudniejszy.
Potrzebne materiały:
- małe czekoladowe jajeczka (Lidl, Biedronka),
- ewentualnie cukierki,
- klocki etc.
Zaangażowanie rodzica: średnie
Czas trwania: dowolny
Kategoria wiekowa: 7+
Opis: Rodzic/starsze rodzeństwo chowa w pomieszczeniu jajeczka/cukierki mówiąc, że do odnalezienia jest np. 15/20 sztuk.
Młodsze dzieci możemy naprowadzać hasłem ciepło/zimno, w prawo/lewo. Starsze dzieci możemy naprowadzać mówiąc np. po prawej stronie telewizora, po lewej stronie szafy, nad stołem po prawej stronie od okna. Możemy też wyznaczyć czas poszukiwań nastawiając minutnik w komórce.
Zabawa trwa do momentu odnalezienia wszystkich ukrytych jajeczek.
Zabawę można powtarzać wiele razy.
Pamiętajmy o zamianie ról. Jako rodzice sprawimy dzieciakom frajdę, zabawiając się w poszukiwaczy ukrytych przez nich niespodzianek.
Potrzebne materiały:
- owoce i warzywa,
- trzy pudełka,
- flamaster
Zaangażowanie rodzica: duże
Czas trwania: 20 min
Kategoria wiekowa: 7-9 lat
Opis:
W jednym pudełku z otworem na dłonie znajdują się schowane owoce i warzywa.
Za pomocą dotyku trzeba odgadnąć ich nazwę a następnie umieścić warzywo lub owoc w jednym z pozostałych pudełek.
Na jednym z pudełku naklejamy literę np. ”r” , drugie pudło nie zawiera tej litery. Warzywa lub owoce trzeba umieścić we właściwym pudełku w zależności od tego czy w nazwie warzywa lub owocu słyszymy głoskę „r” czy też nie.
Może to być też inna głoska np. taka, której wymowę dziecko ćwiczy na zajęciach logopedycznych i dodatkowo utrwalamy prawidłową wymowę tej głoski.